HOME

HURAIAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN KHAS


Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas terdiri daripada empat bidang:

BIDANG PENGURUSAN KEHIDUPAN
  • Komponen  Pengurusan Diri
  • Komponen Kemahiran Manipulatif
  • Komponen Pengurusan Tingkah Laku
  • Komponen Kemahiran Hidup
BIDANG AKADEMIK BERFUNGSI
  • Komponen Bahasa Melayu
  • Komponen Bahasa Inggeris
  • Matematik
  • Teknologi Maklumat dan Komunikasi
BIDANG KEROHANIAN DAN NILAI-NILAI MURNI
  • Komponen Pendidikan Islam
  • Komponen Pendidikan Moral
BIDANG SOSIAL, RIADAH DAN KREATIVITI
  • Komponen Pendidikan Jasmani
  • Komponen Pendidikan Seni
  • Komponen Pendidikan Muzik, Gerakan Badan dan Drama
  • Komponen Pendidikan Sains, Sosial dan Alam Sekitar
KOMPONEN PENGURUSAN DIRI
Skop:
  1. Asas menguasai bidang lain
  2. Melatih supaya berdikari dan berkemahiran tentang aktiviti seharian
  3. Latihan dan perkembangan:
  • sosial
  • hidup berkeluarga
  • penjagaan diri
  • perkembangan peribadi
  • pengurusan rumah tangga
Objektif
  1. Berdikari dalam menjalankan aktiviti seharian
  2. Penyediaan diri ke arah situasi sebenar
  3. Amalan kebersihan dan kesihatan diri yang baik untuk diri dan persekitaran
  4. Aplikasi pengetahuan di bilk darjah ke kehidupan sebenar
KOMPONEN KEMAHIRAN HIDUP 
Skop:
  1. Fokus kepada tahap kefungsian motor kasar, motor halus, dan pengamatan
  2. Membantu penguasaan 3M
  3. Dapat melahirkan murid;
  • berilmu
  • berketrampilan
  • akhlak mulia
  • bertanggungjawab
  • berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
Objektif
  1. Melakukan pergerakan koordinasi motor kasar, motor halus dan pengamatan
  2. Menggunakan peralatan dengan teknik yang betul
  3. Menggunakan pengetahuan dan kemahiran manipulatif dalam kehidupan seharian secara berkesan dan bertanggungjawab
  4. Meluaskan daya kreativiti dan inovasi dalam menghasilkan sesuatu bahan
KOMPONEN PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Tujuan
  1. Menghapuskan tingkah laku yang negatif
  2. Pengukuhan kepada tingkah laku positif
  3. Menerapkan aspek-aspek keselamatan dan mengenalpasti perkara yang membahayakan diri sendiri, orang lain, dan masyarakat
  4. Membina tingkah laku yang positif
  • menguruskan emosi
  • keyakinan diri
  • menyesuaikan diri dalam masyarakat
Skop
  1. Aspek emosi
  2. Aspek sosial
  3. Aspek keselamatan
Objektif
  1. Mengamalkan tingkahlaku baik yang sedia ada dan yang baru
  2. Mengurus dan mengawal emosi untuk memahami diri dan orang lain
  3. Meningkatkan kemahiran bersosialisasi dengan keluarga, rakan dan masyarakat
  4. Menjaga keselamatan dan ksihatan diri keluarga dan masyarakat
  5. Bersikap positif terhadapp p & p
KOMPONEN KEMAHIRAN HIDUP
Skop
  1. Latihan dan kemahiran untuk berdikari
  2. Menjalankan aktiviti seharian dengan baik
Objektif

     1. Berpengetahuan dan berkemahiran dalam komponen Kemahiran Hidup:
  • masakan
  • jahitan
  • pertukangan
  • perkebunan
  • pemeliharaan haiwan
  • mendobi

    2.  Aplikasi kepada kehidupan seharian